Så kom en av høydepunktene på turen!

Vi hadde planlagt og gledet oss MASSE til å prøve dresinsykling! Helt siden eldstemann var liten har han vært fasinert av tog, så dette hadde han gledet seg spesielt til! Tilfeldighetene gjorde at vi valgte å sykle fra Hov og ikke Dokka stasjon. Vi ble tatt godt i mot av eier av stasjonen. Etter god innføring i hvordan dresinen virker, og regler, fikk vi en liten historietime inne på selve stasjonen! Veldig spennende!

Desverre var ikke været på vår side, og selv med goretex sko, turbukser og jakker ble vi godt gjennomvåt før vi kom til badeplassen hvor vi stoppet for lunch. Hadde vært nydelig på en solskinnsdag, men i dag var vi glad det var tak over en av benkene.

Uansett, lunchen ble inntatt av våte og litt sutrete barn, men etter påfylling av energi var humøret igjen på topp! Etter litt lek på badeplassens lekeplass bar det tilbake igjen til Hol, og denne gangen gikk det svakt oppover hele veien tilbake. Våte som druknede kråker var det å tømme sko, skifte klær og sette nesen mot Dokka hvor bestemor og bestefar ventet på campingplassen.

Vi hadde ikke kjørt i mer enn 4 minutter før diesellampen lyste og pep, og det gikk opp for oss at noe var galt! Vi hadde lekket ut en halv tank mens vi syklet! Så da ble det å bestille bergingsbil, taxi og hotellrom i stedet. Det ble sent før barna kom i seng, men de var superfornøyd med McDonald’s til middag/kveldsmat og tv over sengen.

Heldigvis viste det seg at det bare var dieselfilteret som var løsnet, og med spesiellt verktøy var det en quickfix. Så dagen etter kunne vi sette nesen mot telemark kanalcamping 🌸